داشبوردهای مدیریتی در اکسل
مشاوره،اجراء و نظارت -----ISSR,SSQR,ISO9001,IATF16949
داشبوردهای مدیریتی در اکسل
تاریخ : یک شنبه 23 ارديبهشت 1397
نویسنده : RmZiRn

داشبورد چیست؟

هوش تجاری چیزی است که شما از داده‌های خام دریافت می‏کنید و آن داده‌های خام را به دانشی قابل اتکا تبدیل می‏کنید و از آن می‏توانید در تصمیم‌گیری‌ها استفاده نمایید.

در سیستم های اطلاعات مدیریت، داشبورد ارائه گرافیکی مهم ترین اطلاعات مورد نیاز برای رسیدن به یک یا چند هدف مشخص هست؛ که در یک صفحه با دقت و نظم چیده شدن، تا مدیران بتونن با یک نگاه وضعیت موجود رو نظارت کنند. داشبورد معمولا از مجموعه ای از عناصر گرافیکی تشکیل شده قادر به پیوستن به منابع متنوع هستن، یعنی اطلاعات را از بانک های اطلاعاتی موجود در سازمان استخراج کرده و به صورت یکپارچه در یک صفحه، به نمایش میذاره. داشبورد می تونه برای تمامی بخش های سازمان در نظر گرفته شود، مثل:  امور مالی، منابع انسانی و استخدام، فروش، عملیات، امنیت، فناوری اطلاعات، مدیریت پروژه، مدیریت ارتباط با مشتری و غیره.

داشبوردهای مدیریتی تا حدودی شبیه داشبورد اتومبیل هستند که میزان کیلومتر طی شده، میزان بنزین باقی مانده، سرعت، وضعیت ایمنی و… را در یک پنل کوچک، جلوی چشم راننده ارائه می ده، همچنین مدیران می تونن، میزان فروش در لحظه، میزان کار پرسنل، سود واقعی و هر اطلاعات دیگری که در مورد شرکت خود نیاز دارند را در یک صفحه در قالب تصویر و نمودارهای مختلف مشاهده کنند.

داشبورد ( داشبورد مدیریتی ) به مدیران کمک میکنه که تصویری جامع از وضعیت کسب و کار داشته باشند تا بتونن بهترین تصمیم ها رو در کوتاهترین زمان بگیرند. از داشبورد گاهی به عنوان داشبورد مدیریتی یا داشبوردهای اطلاعاتی نام برده میشه. در واقع داشبورد در اکسل، ترکیبی از همه امکانات و توانایی های اکسل از قبیل فرمول نویسی حرفه ای، نمودارهای حرفه ای و تخصصی، ابزارها، کنترلها، کدنویسی VBA به همراه خلاقیت هست.

چطور می شه داشبورد ساخت؟

با ابزارهای مختلفی میشه داشبورد تهیه کرد. ابزارهایی مثل  Microsoft BI و Click View و …

مایکروسافت اکسل بدلیل کاربرپسند بودن و کاربری ساده تر و همچنین در دسترس بودن نرم افزار انتخاب بسیار خوبی برای تهیه داشبورد به شمار میره. مخصوصا که در ورژن های جدید افزونه های قدرتمند مجموعه Power BI به کمک اکسل اومدن تا هر چه بیشتر اکسل رو برای تهیه داشبوردهای متنوع یاری کنن.

در چند سال اخیر موضوع داشبورد خیلی فراگیر شده و این نکته خیلی مهمه که افراد بدونن برای طراحی داشبورد چه مراحلی رو باید طی کنن.

ابزارهای هوش تجاری و داشبورد مدیریتی

در تهیه داشبورد چه مطالبی از اکسل بیشتر مورد استفاده قرار میگیرن؟

همونطور که قبلا گفتیم داشبورد چیزی نیست جز استفاده هوشمند و خلاقانه از امکانات مختلف اکسل البته با رعایت اصول و قوانین حاکم بر طراحی داشبورد. در این قسمت 7 موضوعی از اکسل که برای تهیه داشبورد بیشتر مورد استفاده قرار میگیرن و حتما حتما باید بدونید رو ارائه میکنیم. اگر به این موارد تسلط کافی داشته باشید، فقط کافیه نمونه های مختلف ببینید و تحلیل کنید و بعد شروع کنید به طراحی داشبوردهای شخصی خودتون.

برای تهیه داشبورد باید:

  1. فرمول نویسی رو خوب بدونید

اگر به اصول فرمول نویسی حرفه ای و به حدود 50 تا 60 تابعی که در تصویر زیر نمایش داده شده به اضافه توابع بانک اطلاعاتی مسلط باشید به جرات میشه گفت تقریبا نیاز شما به توابع برای تهیه داشبورد تامین شده. البته دونستن این توابع به تنهایی کافی نیست. تسلط به کاربردها و نحوه ترکیب این توابع با هم هست که خیلی مهمه.

فرمول نویسی Formula

توجه کنید که این دسته بندی نظر تیم اکسل پدیا هست که حاصل چندین سال تجربه کار و تدریس هست.

تسلط به فرمول نویسی آرایه ای امتیاز ویژه در تهیه داشبورد به حساب میاد.

  1. به کد نویسی در فرمت سل مسلط باشید

اینکه به همه ترفندهای Format Cell تسلط داشته باشید خیلی مهمه. چرا که این موضوع هم در نمایش سلول ها و هم در نمودار برای نمایش محورها و لیبل ها بسیار کاربرد داره.

  1. به ابزارهای بصری سازی مسلط باشید

یکی از مهم ترین ابزارهای بصری سازی یا Visualizations ابزار فرمت دهی شرطی یا Conditional Formatting هست که باید به این ابزار، مخصوصا فرمول نویسی حرفه ای در اون مسلط باشید.

  1. کار با ابزارهای فرم و نحوه فرمول نویسی با اونها رو بدونید

ابزارهای فرم یا Form Control ابزارهای پویاسازی و داینامیک کردن داشبورد هست. Listbox, CheckBox, Option Button, Scroll Bar و … که با این ابزارها داشبورد رو پویا میکنیم و با انتخاب گزینه های مختلف، نتایج مختلفی رو می بینیم.

  1. به رسم نمودار مسلط باشید

به انواع نمودار، ترکیب نمودارها، انتخاب نمودار مناسب، ترفندها، نمودارهای پویا و … تسلط کافی داشته باشید. هر چی بیشتر نمودار بدونید، داشبوردهای حرفه ای تری رو میتونید طراحی کنید. پس در این زمینه هم خیلی وقت بذارید.

  1. به نامگذاری محدوده ها مسلط باشید

برای تهیه داشبوردهای حرفه ای باید به نامگذاری محدوده ها و فرمول نویسی در آنها مسلط باشید. این موضوع خیلی به حرفه ای تر شدن داشبوردها کمک میکنه.

  1. به گزارشگیری با PivotTable مسلط باشید

ابزار PivotTable یکی از ابزارهای خیلی مهم در گزارشگیری و ارائه گزارش های پویا و متنوع هست. حتما حتما باید با این جادوی سبز آشنایی کامل داشته باشید.

 8. به گرافیک کاملا مسلط باشید

بحث گرافیک و فرمت دهی در اکسل خیلی مفصله. حتما به نکات ظریف و حرفه ای گرافیکی در اکسل مسلط باشید. چون ظاهر جذاب داشبورد خیلی اهمیت داره.

 

یادگیری این 8 مورد که ارائه شد خیلی حیاتی و مهم هستن. بعد از تسلط به این موارد، کم کم میتونید برید سراغ ابزارهای Power BI و برنامه نویسی VBA که بتونید داشبوردهای متنوع تر و پویاتری رو تهیه کنید.

برای یادگیری این مطالب هر چه سریع تر اقدام کنید. میتونید بخشی از این مطالب در سایت اکسل پدیا بصورت رایگان آموزش داده شده و خیلی راحت میتونید استفاده کنید (با جستجوی هر موضوع، مطالب مربوط به اون رو مطالعه کنید). همچنین میتونید این مطالب رو بصورت پراکنده در اینترنت یا کتاب های مختلف پیدا کنید و مطالعه کنید. و اگر به دنبال یک مرجع مطمئن برای یادگیری سریع و دقیق و تسلط به همه این مواردی که ذکر شد هستید، دوره اکسل نینجا رو به شما معرفی میکنیم که بصورت حضوری/غیرحضوری می تونید استفاده کنید.

بهترین راه یادگیری طراحی داشبورد مدیریتی

یکی از بهترین راه های برای یادگیری داشبورد مدیریتی دیدن و تحلیل داشبوردهایی هست که توسط دیگران تهیه شده. دیدن نمونه های مختلف می تونه به شما ایده بده که از چه امکانات، ابزارها و نمودارهایی برای تهیه داشبوردتون استفاده کنید.

تهیه داشبورد مدیریتی در واقع کمک میکنه که دانش اکسلیتون رو یکپارچه کنید و کاربردهای مختلفی از یک تابع، ابزار رو ببینید. دقیقا مثل حل مسائل ریاضی هست، هر چی بیشتر نمونه های مختلف ببینید، ذهنتون برای حل مسائل بعدی باز تر میشه.

در ادامه نمونه های مختلفی از داشبوردهای موجود در سطح اینترنت جمع آوری شده و ارائه میشه. سعی کنید بعد از تحلیل هر کدوم، تا جایی که امکانش هست راه های بهینه تری برای هر روش ارائه بدید. اینطوری هم تسلط شما بیشتر میشه و هم به حرفه ای شدن شما کمک میکنه.

داشبورد 12- داشبورد فروش

این داشبورد به تحلیل داده های مربوط به فروش پوشاک در شهرها و سالهای مختلف می پردازد. که این داده ها را در شاخص های مختلف مثل پوشاک زنانه، مردانه و بچگانه و توسط فروشنده های مختلف تحلیل میکند. داشبورد بسیار ساده ای است و قسمت اعظم گزارش ها رو از طریق PivotTable ایجاد کرده.

در این داشبورد از موضوعات زیر استفاده شده:

تابـع Index  تابـع Match  Slicer  تابـع Sumproduct  Pivot Table  نمودار ها

داشبورد مدیریتی - داشبورد فروش
دانلود داشبوردبرای دانلود این داشبورد کلیک کنید

داشبورد 11- داشبورد اطلاعات ایالت ها به تفکیک منطقه

این داشبورد به نمایش پنج ایالت برتر امریکا در هر یک از 4 شاخص جمعیت، بیکاری، درآمد و هزینه و به تفکیک منطقه جغرافیایی می پردازد. نکته بسیار جالبی که این داشبورد برای یادگیری دارد، فراخوانی پرچم هر یک از ایالت ها هست که با استفاده از فرمول نویسی در Name Manager انجام گرفته است. همچنین به استفاده از Option Button (از دسته ActiveX Control) برای انتخاب منطقه جغرافیایی جهت Sort اطلاعات دقت کنید.

در این داشبورد از موضوعات زیر استفاده شده:

تابـع Index  تابـع Match  تابـع Vlookup  تابـع Sumproduct  محدوده های نامگذاری شده  نمودار ها

داشبورد مدیریتی - اطلاعات شهر ها
دانلود داشبوردبرای دانلود این داشبورد کلیک کنید

داشبورد 10 – حرارتی جمعیت، بیکاری و درآمد

این داشبورد نمودار حرارتی در سه حوزه جمعیت، درآمد و بیکاری در انگلستان رو به تفکیک منطقه نمایش میده. نمودار حرارتی از نمودارهای معروف داشبوردهاست که برای نمایش وضعیت یک موضوع (از طریق رنگ) روی نقشه جغرافیایی کاربرد داره. در این داشبورد از کدنویسی VBA استفاده شده. این داشبورد چون در ورژن 2003 تهیه شده، برای نمایش Bar از تابع Rept استفاده شده. که در ورژن های فعلی این مورد در Conditional Formatting در دسترس هست. این داشبورد فرمول نویسی پیچیده ای نداره.

در این داشبورد از موضوعات زیر استفاده شده:

تابـع Rept  وی بی  اتصال Shape به سلول  نمودار میله ای Form Controls

داشبورد مدیریتی- Heat Map
دانلود داشبوردبرای دانلود این داشبورد کلیک کنید

داشبورد 9 – عملیاتی

این داشبورد به نمایش روند درآمد عملیاتی در قاره های مختلف می پردازد. هزینه ها و درآمدها در دپارتمان های مختلف، میزان فروش، تغییرات میزان فروش از اجزای دیگر این داشبورد هستن. این داشبورد خیلی آموزنده هست. حتما سعی کنید تحلیل کنید. به Format Cell حرفه ای در نمودارها دقت کنید. استفاده هوشمندانه از Sparkline و نکات ریز نمودارها (Gap-Overlap) قابل توجه هستن.

در این داشبورد از موضوعات زیر استفاده شده:

تابـع VLOOKUP  تابـع SUMPRODUCT  تابـع INDEX  Sparklines  نمودار میله ای Form Controls  تابـع SUMIFS  ابـزار CONDITIONAL FORMATTING

داشبورد مدیریتی - عملیاتی
دانلود داشبوردبرای دانلود این داشبورد کلیک کنید

داشبورد 8 – گیج

این داشبورد به نمایش شاخص های مختلف از جمله 10 مشتری برتر، میزان رضایت مشتریان و … در دپارتمان های مالیاتی، حسابرسی و … می پردازد. در این داشبورد نمودار عقربه ای بصورت خیلی ساده رسم شده و چیزی که این نمودار رو جذاب کرده استفاده از عکس های آماده در این نمودار هست. برای تعیین معیارهای نمایش شاخص ها (زمان، مکان) هم از کمبوباکس استفاده شده است. نمودار دونات هم برای نمایش میزان رضایت مشتریان استفاده شده است. پیشنهاد میکنم وقت خودتون و صرف تحلیل نوع محاسبات این داشبوردها نکنید و فقط سعی کنید ایده بگیرید و مثلا نحوه رسم نمودارها و نمایش ها رو تحلیل کنید. چون منطق محاسبه شاخص ها بسته به سیاست های شرکت ها و کشورها متفاوته و شما میتونید داده های خودتون و با این روش های نمایش تطبیق بدید و داشبورد خودتون و بسازید.

در این داشبورد از موضوعات زیر استفاده شده:

تابـع RANK  تابـع SUMPRODUCT  Form Controls  تابـع INDEX  نمودار دونات  نمودار میله ای

داشبورد مدیریتی گیج
دانلود داشبوردبرای دانلود این داشبورد کلیک کنید

داشبورد 7 – خدمات مشتری

این داشبورد به نمایش و مقایسه میزان رضایت مشتریان، مدت تماس و … در دسته های مختلف می پردازد. در قسمت پایین داشبورد، مبنای مقایسه (دسته) رو مشخص میکنیم و بر اساس آن آیتم های مختلف مربوط به هر دسته مثل محصول، منطقه و … فراخوانی میشه. و با کلیک روی آیتم های مختلف، نمودار مقایسه ای رسم میشه. انتخاب سلول ها و ارتباطش با توابع از طریق کدنویسی VBA هست. شیت جداگانه برای محدوده های نامگذاری شده رو بررسی کنید.

به نکات پنهان در نمودار پایین و متنوع بودن نوع نمودارها دقت کنید.

در این داشبورد از موضوعات زیر استفاده شده:

Sparklines  تابـع OFFSET  Form Controls  تابـع INDEX  نمودار  محدوده های نامگذاری شده ابـزار CONDITIONAL FORMATTING

داشبورد مدیریتی خدمات مشتری
دانلود داشبوردبرای دانلود این داشبورد کلیک کنید

داشبورد 6 – شاخص های کلیدی

این داشبورد به نمایش شاخص های مختلف برای یک سری محصولات می پردازد. در واقع شاخص های مورد نظر رو تعریف کرده (میتونه هر شاخصی باشه). بعد نمایش رو بر اساس شاخص های مختلف تنظیم کرده. همونطور که می بینید دوباره مبحث مرتب کردن داده با فرمول مطرح هست. استفاده از ابزارهای فرم و فمرول نویسی برای Sort خیلی میتونه اموزنده باشه.
در این داشبورد از موضوعات زیر استفاده شده:

تابـع ROWS  تابـع OFFSET  Form Controls  تابـع INDEX  نمودار  تابـع CHOOSE ابـزار CONDITIONAL FORMATTING

داشبورد مدیریتی - شاخص های کلیدی

 

دانلود داشبوردبرای دانلود این داشبورد کلیک کنید

داشبورد 5 – فروش

این داشبورد به تحلیل داده های مربوط به فروش یک سری محصول در سالهای مختلف و مکان های مختلف رو نشون میده. فرمول نویسی خیلی ساده ای داره. علت اینکه پیشنهاد میکنم بررسیش کنید اینه که از 3 خط کد VBA ساده استفاده کرده و داشبورد رو تعاملی کرده. حتما کدها رو چک کنید. به نامگذاری محدوده ها هم خیلی دقت کنید. خیلی موضوع مهمی هست و می بینید که در همه داشبوردها استفاده شده. همچنین ظرافت های گرافیکی در خصوص رنگ فونت و پس زمینه سلول انتخاب شده جالب توجه هست.
در این داشبورد از موضوعات زیر استفاده شده:

تابـع IF  تابـع INDEX  وی بی  نمودار  ابزار Conditional Formatting تابـع MATCH  تابـع SUMIF  تابـع NA

داشبورد مدیریتی فروش

 

دانلود داشبوردبرای دانلود این داشبورد کلیک کنید

داشبورد 4 – درآمد مشاغل مرتبط با اکسل

دیتابیس این داشبورد، مشابه داده های داشبورد شماره 2 هست. پس می بینید که برای یک سری داده میشه چندین داشبورد رو طراحی کرد. به نحوه فراخوانی پرچم های هر کشور خوب دقت کنید. همچنین نحوه استفاده از Slicer در داشبورد رو خوب بررسی کنید. محدوده های نامگذاری شده و علت و هدف هر کدوم رو دقیق بررسی کنید. این داشبورد هم نکته های آموزشی زیادی داره.
در این داشبورد از موضوعات زیر استفاده شده:

تابـع IF  تابـع INDEX  تابـع SUM  نمودار  محدوده های نامگذاری شده تابـع MATCH  تابـع SUMPRODUCT  تابـع GETPIVOTDATA

داشبورد مدیریتی - مشاغل مرتبط با اکسل
دانلود داشبوردبرای دانلود این داشبورد کلیک کنید

داشبورد 3 – آمار بازدیدکنندگان

این داشبورد به تحلیل داده های مربوط به شاخص های مختلف یک سایت  در ماه های مختلف هست. مثلا تعداد بازدید کننده ها، صفحات بازدید شده و … که نشون میده وضعیت سایت رو به پیشرفت هست یا نه. ممکنه در نظر اول داشبورد خیلی ساده ای به نظر بیاد. اما نکات خیلی عالی رو در خودش جای داده. به کاربرد تابع Char دقت کنید. استفاده از فونت Webdings هم نکته جالبی هست.
در این داشبورد از موضوعات زیر استفاده شده:

تابـع IF  تابـع INDEX  تابـع CHAR  ابـزار CONDITIONAL FORMATTING  نمودار  محدوده های نامگذاری شده تابـع MATCH  Form Controls  تابـع INDIRECT  تابـع OFFSET

داشبورد آمار بازدیدکنندگان

 

دانلود داشبوردبرای دانلود این داشبورد کلیک کنید

داشبورد 2 – درآمد مشاغل مرتبط با اکسل

این داشبورد به تحلیل داده های حاصل از یک بررسی در خصوص درآمد مشاغل مختلف (که با اکسل سر و کار دارن) در جهان پرداخته است. شاخص های مختلف مثل میزان سابقه کار با اکسل، مقدار ساعت کار روزانه با اکسل و … برای بررسی درآمد ها در مشاغل مختلف در نظر گرفته شدن. به نحوه Sort کردن داده ها دقت کنید، در داشبورد با فرمول نویسی داده ها رو مرتب میکنیم و از ابزار Sort نمیشه استفاده کرد. تنوع خوب نمودارها و استفاده از ابزارهای فرم برای پویا کردن داشبورد جالب توجه هست.
در این داشبورد از موضوعات زیر استفاده شده:

تابـع IF  تابـع INDEX  تابـع SUM  ابـزار Data Validation  نمودار  محدوده های نامگذاری شده تابـع MATCH  Form Controls  تابـع SUMPRODUCT

داشبورد مشاغل مرتبط با اکسل

 

دانلود داشبوردبرای دانلود این داشبورد کلیک کنید

داشبورد 1 – میزان فروش

این داشبورد مربوط به تحلیل داده های فروش بر اساس مشتری، نوع محصول، منطقه فروش و فروشنده هست. در این داشبورد نرخ رشد فروش و میزان فروش یک ماه مشخص در مقایسه با سایر ماه ها بر اساس شاخص های مختلف در نمودار نمایش داده میشه. در سمت چپ و بالای داشبورد ماه مورد نظر قابل تعیین هست. پایین داشبورد مربوط به تحلیل شاخص ها بصورت توضیحی است که نکات خیلی خوبی رو در خودش داره. به کاربرد حرفه ای تابع Text دقت کنید.
در این داشبورد از موضوعات زیر استفاده شده:

تابـع IF  تابـع OFFSET  تابـع SUMIF  ابـزار Data Validation  نمودار  ابـزار Format Cell تابـع MATCH

داشبورد فروش

 

دانلود داشبوردبرای دانلود این داشبورد کلیک کنید


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: دریچه ی فن آوری اطلاعات , دانستنی ها , آموزش , ,
برچسب‌ها: دریچه فن آوری اطلاعات , آموزش , داشبوردهای مدیریتی در اکسل ,
مطالب مرتبط با این پست
» سیستم نوبت دهی اینترنتی کلینیک شیخ الریس تبریز
» رنگی‌ترین تصویر دنیای مهندسی از یک دوچرخه‌سوار
» دلیل بسیار جالب اختراع شطرنج!
» اینفوگرافیک : طالع بینی شکل پاهای شما
» فواید آب سرد برای پوست
» RAR for Android
» شماره گو
» PolyClock™ World Clock
» درختی که ۴۰ نوع میوه‌ می‌دهد+ تصویر
» آموزش تصویری برطرف کردن کرش فایرفاکس
» Photaf Panorama Pro 3.2.6 – گرفتن عکس پانورما در اندروید
» مجموعه 70 زنگ اس ام اس جدید و زیبا
» ترفند اندروید، چگونه یک موسیقی دلخواه به زنگ های پیشفرض اندروید اضافه کنیم؟
» اینترنت دانلود منیجر خود را رایگان رجستری کنید
» سرعت دانلود را پنج برابر کنید
» دانلود IDM - قدرتمند‌ترین نرم افزار مدیریت دانلود
» آموزش لغو عضویت در گروه های یاهو
» پايين ترين تعرفه سيم كارت هاي دائمي با بسته هاي عيدانه همراه اول
» 11 نکته‌ای که باید قبل از ارسال هر ایمیل به آن توجه کنیم
» درس هایی که تا پیش از 20 سالگی باید یاد می گرفتید
» خواص و فواید جادویی برخی از انواع تخمه ها
» کم کردن حجم موزیک
» انتقال دیتا به مموری با AppMgr Pro III (App 2 SD) v3.35 Patched
» افزایش سرعت و کارآیی ویندوز تنها با یک کلیک + دانلود نرم‌افزار
» بهترین دوربین های ۲۰۱۴
» دانلود نرم افزار ربنا
» برنامه های ضروری ویندوز (۱)
» برنامه های ضروری ویندوز (۲)
» برنامه های ضروری ویندوز (۳)
» برنامه های ضروری ویندوز (۴)
» برنامه های ضروری ویندوز (۵)
» برنامه های ضروری ویندوز (6)
» خودروی جدید BMW مدل ۲۰۱۴ ۳۲۸d xDrive Wagon
» برنامه های ویرایش تصویر
» چگونه گالری تصاویر بسازیم؟
» نکاتی برای عکاسی بهتر
» آموزش اشتراک گذاری در یک شبکه2
» آموزش اشتراک گذاری در یک شبکه
» نرم افزار طراحی برنامه زمانی مدارس aSc TimeTables v2014.11.12
» مترجم "رایگان و آنلاین" در رایانه شما + دانلود
» "VLC Player" برای پخش تمام فایل‌های چند رسانه‌ای + دانلود
» چگونه از "فلش مموری" خود مراقبت کنیم؟
» با عکس‌هایتان جادو کنید!
» دانلود نرم افزار مشاهده تصاویر و پخش فایل های ویدئویی و صوتی J.River Media Center v19.0.156
» دانلود مجموعه ابزارهای مفید و کاربردی برای ویندوز NirLauncher v1.18.68
» دانلود نرم افزار مشاهده وضعیت آب و هوایی دنیا Earth Alerts 2014.1.174
» 15 نشانه سرطان که آقایان نادیده می گیرند
» نشاط با دارچین
» ۵ تا علامت که نشون میده وقتشه کارتون رو عوض کنید
» تقویم محتوا چیست و چگونه تدوین می شود؟ (به همراه نمونه)

آخرین مطالب

/
بسم الله الرحمن الرحیم، وَإِن يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ ♥♥♥♥♥ اللّهـُمَّ صَـلِّ عَلے مُحَـمَّد ﷺ وَ آلِـ مُحَـمَّد ﷺ وَ عَجِّـلْ فـَرَجَـهُم ♥♥♥♥♥ به نام خدایی که ماهی کوچک قرمز را محتاج دریای بی کران آبی کرد... ♥♥♥♥♥ رَّبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلْطَانًا نَّصِيرًا (80/اسراء) پروردگارا ! مرا در هر کاری به درستی وارد کن و به درستی خارج ساز واز جانب خود برایم حجتی یاری بخش پدید آور ! ♥♥♥♥♥ اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً و َناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً ♥♥♥♥♥ اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ *(۲۵۵)* لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَیَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ *(۲۵۶)* اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ *(۲۵۷)*..... صدق الله العّلی العّظیم ♥♥♥♥♥ اللَّهُمَّ صَلِّ علی ، علی بْنِ موسي الرِّضَا مرتضي الامام التَّقِيَّ النَّقِيَّ وَ حُجَّتِكَ علی مِنْ فَوْقِ الارض وَ مَنْ تَحْتِ الثري الصِّدِّيقُ الشَّهِيدُ صلاه كَثِيرُهُ تامه زاكيه متواصله متواتره مترادفه كَأَفْضَلِ ماصليت عَلَيَّ أَحَدُ مِنْ اوليائک... پرودگارا، ‌ بر علي بن موسي الرضاي برگزيده ،‌ درود و رحمت فرست . آن پيشواي پارسا و منزه و حجت تو بر هر كه روي زمين و زير خاك است. بر آن صديق شهيد درود و رحمت فراوان فرست، ‌درودي كامل و بالنده و از پي هم و پياپي و پي در پي، ‌همچون برترين و درود و رحمتي كه بر هريك از اوليائت فرستادي. ♥♥♥♥♥ خیالت راحت ! من همان منم ؛ هنوز هم در این شب های بی خواب و بی خاطره، میان این کوچه های تاریک پرسه می زنم اما به هیچ ستاره ی دیگری سلام نخواهم کرد.. ♥♥♥♥♥ سکوتم را نکن باور..... من آن آرامش سنگین پیش از مرگ توفانم..... من آن خرمن ..... من آن انبار باروتم...... که با آواز یک کبریت آتش می شوم یکسر.... ♥♥♥♥♥ 09141050409